Opleiding Systeemtherapeut

ISP & meer biedt een tweejarige geïntegreerde opleiding aan tot systeemtherapeut. Je leert vanuit een helder theoretisch kader werken met de systemische context van hulpvragen. Je leert schakelen en werken met interactieonderzoek vanuit de context van het aangemelde systeem, én de interacties in het grotere systeem. Als je je wilt ontwikkelen tot Systeemtherapeut (ST) ben je bij ISP & meer op de juiste plek!

Inhoud opleiding

Naast basiskennis over de systeemtheorie en het systemisch werken staat in deze opleiding een metamodel centraal, waarmee je gestructureerd leert kijken naar (en werken met) interacties en systemen. Daarbinnen is ruimte voor allerlei systemische stromingen en soorten interventies, met bijvoorbeeld een meer structureel-strategisch, narratief of oplossingsgericht karakter. Deze manier van analyseren en ordenen maakt dat de opleiding door veel mensen als niet alleen systemisch versterkend wordt ervaren, maar ook als vormend waar het gaat om positionering van henzelf als professional in het algemeen.

Eerste jaar


Inleidend blok
In het eerste jaar maak je kennis met verschillende concepten uit de systeemtheorie en het systeemdenken. Ook wordt het Truijens Therapeutisch Interactie Model (tTIM©) geïntroduceerd, als een metamodel om systemische concepten te ordenen. 

We gaan uit van drie kernmodellen gericht op herhalingsproces, structuur en betekenisgeving als kernvariabelen van de organisatie van interacties. Je leert kijken naar gezinnen als sociaal systeem vanuit hun levensloop. Het ecologisch en levensfase stressorenmodel gaat uit van het denken in ontwikkelingsfasen binnen een specifieke stresstheorie. Een sociaal systeem wordt gekenmerkt door ontwikkeling in reactie op externe stressoren, en ook door stabiliteit. Deze stabiliteit, het vermogen zichzelf te handhaven, schuilt niet alleen in het recursieve karakter van interacties, maar ook in de gezamenlijke ‘geschiedenis’ en ‘erfenis’ van gezinsleden. In dit onderdeel komt ook de intergenerationele stroming aan bod (denk aan concepten zoals loyaliteit, geheimen en genogram). Hiernaast wordt aandacht besteed aan vraagstukken met betrekking tot gender en culturele verschillen.

Wetenschapsdagen
Twee dagen gericht op de wetenschappelijke kanten van systemische psychotherapie maken deel uit van het eerste opleidingsjaar. Het doel is dat je in staat bent wetenschappelijke artikelen kritisch te lezen en te beoordelen op relevantie. Wie weet wekt het bovendien je interesse zelf bij te dragen aan het opzetten en uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek in dit vakgebied!

Vervolgblok
Na het theoretisch fundament, dat gelegd is in het inleidend blok, ligt de nadruk op het therapeutisch systeem en het diagnosticeren, taxeren en ontwerpen van therapeutische interventies. Je leert gebruik te maken van de Interactionele Casusformulering, gestoeld op het Truijens Therapeutisch Interactie Model©. Je ordent systemische informatie en taxeert interacties aan de hand van werkhypothesen, zowel binnen de context van het aangemelde systeem als binnen de hulpverleningscontext zelf. Aan de hand van een interactietypologie ontdek je welke houding passend is. Het doel is je therapeutische manoeuvreerruimte zo groot mogelijk te houden, om optimaal aan te sluiten bij de (eventuele) verandermogelijkheden van het systeem. Onder andere het werken met dilemma, metaforen en het oplossingsgericht werken komen aan bod.

Tweede jaar

In dit vervolg op de basiscursus hou je je bezig met relaties die onder druk staan. Dit kunnen partnerrelaties zijn, maar ook in andere relaties kan zoveel druk ontstaan dat er breuken of impasses dreigen. Hoe kan je dit goed signaleren en hoe zet je het systemisch werken in de behandeling in?

Je doet kennis op over de theoretische achtergronden, en leert hoe je in praktijk kan omgaan met relaties die onder druk staan vanuit een interactionele benadering. Het onderzoeken van door de meningsverschil en conflict gedomineerde interactiepatronen kan worden toegepast in verschillende contexten: de interactie in de context van een gezin en tussen partners, en de interactie in het hulpverleningssysteem. Bij het behandelen van deze invalshoeken blijft tTIM© als metamodel terugkomen, wat maakt dat cursisten in dit tweede jaar steeds meer integratie van de behandelde stof gaan ervaren.

Partnerrelatie Therapie
Tussen intieme partners onderling kan de druk oplopen. Partnerrelatie therapie analyseert partnerrelaties aan de hand van thema’s als: nabijheidregulatie, macht, collusie en gender. Tevens wordt ook hier de interactie binnen de therapeutische context onderzocht. Diagnostische modellen van Gottman en Scheinkman staan hierbij centraal. Er wordt geoefend met, al dan niet, protocollair aangereikte interventies.

‘Larger System’ benadering
In de opleiding wordt aandacht besteed aan de factoren die het type interactie positief of negatief kunnen beïnvloeden. Naast de therapeutische relatie komen aan de therapeutische context gebonden factoren aan bod. Je analyseert problemen in de context van de behandeling, en bekijkt deze context als bestaande uit meervoudige systemen. Deze context is groter en machtiger dan het gezinssysteem alleen! Ook verwijzers, eerdere hulpverleners, intakeprocedures, de tradities en rituelen van de behandelende organisaties, het team van de hulpverlener en een eventueel onduidelijke behandelplanning kunnen een rol spelen. De behandelcontext kan problemen creëren, instandhouden en gezinstherapeutische interventies neutraliseren. Je leert dit herkennen, ontleden en oefent ermee door dit toe te passen in je dagelijks werk.

Psychopathologie & systeem
Hoe combineer je evidence based / individueel gericht werken met systemisch werken? Je leert psychopathologie in de gezinscontext te plaatsen: de én – én benadering. De interactie tussen deze twee beschrijvingen van de psychologische werkelijkheid staat continu in de aandacht. De nadruk ligt op samenhang tussen ontwikkelingspsychopathologische verschijnselen van mensen, de fase waarin de persoon of het echtpaar zich bevindt en specifieke gezinsconstellaties. Het doel is vanuit de samenhang tussen taxatie van de inhoud van de last én interactietypologie te leren kiezen voor een directe of indirecte therapeutische benadering.

Systemische consultatie
Wanneer de samenwerking in het hulpverleningssysteem volledig stagneert, kan Systemische Consultatie soms nog een kans bieden om de door de stagnatie ontstane schade voor alle partijen te beperken. We behandelen de te volgen richting voor systemische consultatie, en hoe je ook hierbinnen vanuit tTIM©  kan reflecteren.

Traject

De tweejarige, geïntegreerde opleiding tot systeemtherapeut bestaat uit 212 uur cursorisch onderwijs. Het eerste jaar omvat 22 lesdagen (132 uur inleiding, vervolg- en wetenschapsblok), en het tweede jaar betreft 13 lesdagen (80 uur specialistische blokken). Er wordt gewerkt met een online leeromgeving waar je onder meer opdrachten maakt en toegang tot de literatuur krijgt.

We raden je aan het opleidingsreglement van de NVRG (Vooropleidingseisen – Route naar Systeemtherapeut) vooraf goed te bekijken, om te voorkomen dat je op een later moment voor verrassingen zou komen te staan. Je ziet daarin onder andere de vooropleidingseisen en hoeveel uren supervisie en leertherapie verplicht zijn voor het behalen van je registratie.

Na het behalen van de NVRG-registratie intervisie met vakgenoten die ook zijn opgeleid bij ISP & meer? Soms ontstaan deze groepen vanuit de opleidingsgroep zelf, en anders kun je je bij ISP & meer ook aanmelden voor een intervisiegroep.

Investering

Voor de opleiding die start in januari 2026 is het totaalbedrag vastgesteld op €8099,70. Het bedrag wordt voldaan voorafgaand aan de start van de opleiding. Na ontvangst van je betaling is je inschrijving definitief. Heb je nog vragen over de betaling? Neem gerust contact met ons op.

Wat krijg je hiervoor?

  • 212 uur opleiding, kleinschalig, met individuele aandacht
  • een ondersteunende online omgeving die alle informatie, literatuur en opdrachten bundelt en het in eigen tempo vooruitwerken mogelijk maakt
  • fruit, versnaperingen en drinken
  • een volledige, geïntegreerde opleiding vanuit een gefundeerd raamwerk

Waar kan je nog meer rekening mee houden? Er is een basisboek wat je zelf aan dient te schaffen: Savenije, A. Lawick, J. van &Reijmers, E.T.M. (red.) (2014). Handboek systeemtherapie. Utrecht: De Tijdstroom (tweede herziene druk).

Vanaf het moment dat je 25 uur van het inleidend blok gehad hebt kun je bovendien starten met je supervisie. In supervisie kun je niet alleen extra leren door te reflecteren op de kennis en vaardigheden die je toepast, maar ook op je eigen persoonlijke stijl en de attitude die bij jou en de client past.  Wil je supervisieseries en je leertherapie bij ISP & meer doen, zodat je die binnen hetzelfde denkkader en de vertrouwde omgeving aangeboden krijgt? Dat kan!

Wie & Waar? 

De opleidingen worden verzorgd door NVRG-opleiders van ISP & meer Anna van der Meer of Zita Mann, samen met co-docenten die in opleiding zijn tot docent bij ISP & meer. Incidenteel kunnen er gastdocenten optreden. Je kunt de opleiding volgen op locatie van Kind & meer in Oosterbeek en ook een in company opleiding op eigen locatie behoort tot de mogelijkheden. 

Data

De opleidingsdagen vinden zoveel mogelijk in een tweewekelijks ritme plaats. Voor de lopende en eerstvolgende groep staan de geplande data hieronder vermeld.

Data, tijden en locaties zijn onder voorbehoud en kunnen bij onvoldoende deelname of bijzondere omstandigheden door ISP & meer worden gewijzigd, zie Algemene Voorwaarden

Geplande cursus: eerste jaar
8 januari 2026
22 januari 2026
5 februari 2026
5 maart 2026
19 maart 2026
26 maart 2026
16 april 2026
7 mei 2026
21 mei 2026
4 juni 2026
18 juni 2026 (wetenschapsdag I)
2 juli 2026 (wetenschapsdag II)
27 augustus 2026
10 september 2026
24 september 2026
8 oktober 2026
5 november 2026
19 november 2026
3 december 2026
17 december 2026
14 januari 2027
28 januari 2027

 

Ben je enthousiast geworden en wil je graag meer weten, neem dan gerust contact met ons op. Wil je je inschrijven voor de eerstvolgende cursus? Dat doe je hier!

Reacties

Ik heb ontzettend veel geleerd. Ik kijk echt anders naar systemen. Ik begrijp veel beter hoe het werkt en heb echt compassie gekregen voor cliënten in samenwerkingstype II en III. Waarbij ik eerder onbegrip en soms weerstand voelde, heb ik nu tools om hiermee om te gaan en daardoor een nieuwe, veel bredere blik op gedrag van mensen.

Ik vind het heel fijn dat we aan de hand van het Truijens Therapeutisch Interactiemodel veel systemische begrippen hebben geleerd. Het model is zeer helpend, vooral vanwege de aandacht voor samenwerkingsrelaties! De opleiding heeft mij geholpen om te kijken naar de reden waarom stellen komen (klacht/last), de interactiepatronen van stellen en gezinnen en wat hierin allemaal kan meespelen. Ik vind het heel waardevol dat er zoveel aandacht is geweest voor de proceskant. Zeker net zo belangrijk en heeft mij in de praktijk erg geholpen.

 

Anna en Zita zijn docenten met expertise, die met passie en enthousiasme de systemische kennis goed weten over te brengen. 

Ik ga dit iedere dag gebruiken en wil nog graag beter worden en dit delen met collega’s.

Veelgestelde vragen

De kosten van de twee door de cursist aan te schaffen boeken bedragen ongeveer 100 euro bij de ST opleiding. 

De gemiddelde voorbereidingstijd voor een cursusdag (lezen, uitwerken van opdrachten, e.d.) ligt tussen de 5 tot 10 uur per twee weken.

Deze opleiding is bedoeld voor mensen met een vooropleiding op masterniveau. Op deze site staat meer informatie over de bachelor- en masteropleidingen waarmee je voldoet aan de vooropleidingseisen voor de opleiding tot systeemtherapeut. Bij bepaalde masters dien je nog aanvullend te beschikken over theoretische kennis van ontwikkelingspsychologie en psychopathologie (ook op het domein volwassenen). Op de website van de Nederlandse Vereniging voor Relatie- en Gezinstherapie kun je een verzoek indienen om je vooropleiding te laten toetsen.

De opleiding is erkend door de NVRG (212 punten) en geaccrediteerd als onderdeel van Nascholing Opleiding Systemische Relatie- en Gezinstherapie bij het NIP, de NVO en het SKJ (Inleidend blok 161 punten, vervolgblok 127 punten specialistisch blok ‘relaties onder druk’ 126 punten, specialistisch blok ‘systemisch werken én evidence based benadering van psychische problemen’ 63,5 punten). Daarnaast zijn het inleidend blok (40 punten), het vervolgblok (40 punten) en het specialistisch blok ‘relaties onder druk’ (28 punten) geaccrediteerd bij het NVvP .

Heb je een andere systeemopleiding gevolgd, en ben je benieuwd of je in kan stromen? Overleg gerust met ons, dit hangt af van in hoeverre de aansluiting inhoudelijk gemaakt lijkt te kunnen worden. Omdat ISP & meer een geïntegreerde opleiding aanbiedt wordt in elk blok voortgeborduurd op de in de blokken daarvoor aangeboden kennis omtrent het Truijens Therapeutisch Interactie Model ©. Dat maakt dat instromen vanuit elders niet per definitie kan. 

Meer informatie of afspraak inplannen?

Heb je vragen
over de cursus?

Wil je
inschrijven?

Scroll naar boven