inhoud opleiding
Naast basiskennis over de systeemtheorie en het systemisch werken staat in deze opleiding een metamodel centraal, waarmee je gestructureerd leert kijken naar (en werken met) interacties en systemen. Daarbinnen is ruimte voor allerlei systemische stromingen en soorten interventies, met bijvoorbeeld meer structureel-strategische, tot narratieve tot oplossingsgericht karakter. Juist deze manier van analyseren en ordenen maakt dat de opleiding door veel mensen als niet alleen systemisch versterkend wordt ervaren, maar ook als vormend waar het gaat om positionering als hun professional in het algemeen.
ISP & meer biedt een geïntegreerde volledige opleiding aan tot systeemtherapeut. Dit betekent dat elk blok voortbouwt op wat in het blok daarvoor is behandeld. De opleiding bestaat uit een basiscursus met een inleidend en vervolgdeel (dat is inclusief de wetenschapsuren) en daar opvolgend een specialistische cursus die ook uit twee blokken bestaat. Ook via het menu links op deze pagina kan je per blok meer informatie lezen over de inhoud van de opleidingsonderdelen!
Ook de supervisie die is benodigd om de registratie tot ST NVRG te behalen, kan door ISP & meer worden verzorgd.
Investering
De basiscursus beslaat 132 uur (66 uur voor beide blokken) en de specialistische cursus omvat 80 uur aan cursusdagen (38 uur voor het eerste en 42 uur voor het tweede blok). De opleiding is erkend door de NVRG en geaccrediteerd, bij het NIP, de NVO en het SKJ. Er wordt gewerkt met een online leeromgeving waar je onder meer opdrachten maakt en toegang tot literatuur krijgt. De kosten van de onderdelen van de opleiding vind je bij de beschrijving van de blokken, via het menu links.
Wie & waar?
De opleiding wordt verzorgd door Anna van der Meer en co-docenten die in opleiding zijn tot docent bij ISP & meer. Incidenteel kunnen er gastdocenten optreden. Je kunt de opleiding volgen in Oosterbeek en een in company opleiding op eigen locatie behoort eveneens tot de mogelijkheden.
Data
De opleidingsdagen vinden om de week plaats en starten om 9.30 uur. De opleidingsdagen duren tot 16.30 uur.
Systeemtherapie - Inleidend blok
Lopende cursus | Geplande cursus |
---|---|
8 september 2022 22 september 2022 6 oktober 2022 20 oktober 2022 3 november 2022 17 november 2022 1 december 2022 15 december 2022 12 januari 2023 26 januari 2023 9 februari 2023 (wetenschapsdag I) | 31 augustus 2023 14 september 2023 28 september 2023 12 oktober 2023 26 oktober 2023 9 november 2023 23 november 2023 7 december 2023 21 december 2023 11 januari 2024 25 januari 2024 (wetenschapsdag I) |
systeemtherapie - vervolgblok
Lopende cursus | Geplande cursus |
---|---|
9 maart 2023 (wetenschapsdag II) 23 maart 2023 13 april 2023 11 mei 2023 25 mei 2023 8 juni 2023 22 juni 2023 6 juli 2023 7 september 2023 21 september 2023 5 oktober 2023 | 8 februari 2024 (wetenschapsdag II) 22 februari 2024 7 maart 2024 21 maart 2024 4 april 2024 18 april 2024 16 mei 2024 30 mei 2024 13 juni 2024 27 juni 2024 4 juli 2024 |
Specialistische cursus 'relaties onder druk'
Lopende cursus | Geplande cursus |
---|---|
11 oktober 2023 1 november 2023 22 november 2023 13 december 2023 10 januari 2024 31 januari 2024 7 februari 2024 |
specialistische cursus ‘SYSTEMISCH WERKEN ÉN EVIDENCE BASED BENADERING VAN PSYCHISCHE PROBLEMEN’
Lopende cursus | Geplande cursus |
---|---|
2 maart 2023 16 maart 2023 6 april 2023 20 april 2023 1 juni 2023 15 juni 2023 | 6 maart 2024 27 maart 2024 17 april 2024 15 mei 2024 5 juni 2024 26 juni 2024 |
Data, tijden en locaties zijn onder voorbehoud en kunnen bij onvoldoende deelname of bijzondere omstandigheden door ISP & meer worden gewijzigd, zie Algemene Voorwaarden.
Ben je enthousiast geworden en wil je graag meer weten, neem dan gerust contact met ons op. Wil je je inschrijven voor de eerstvolgende cursus? Dat doe je hier! Wil je op de hoogte blijven van ons aanbod? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief onderaan de pagina.
Reacties
Erg leerzaam om te zien hoe iedereen met verschillende casuïstiek aan de slag is gegaan met het Tweesporenmodel en dan nu vooral gericht op de proceskant. Wat mij zelf blijft verbazen hoeveel informatie je van gezinnen hebt al aan de hand van een aantal gesprekken en hoe je met deze informatie al hypothesen en een werkwijze kan bepalen.
Ik ben erg blij dat ik heb besloten heb om deze opleiding te gaan volgen voor mezelf persoonlijk en als professional. Ik kijk er naar uit om het geleerde verder in de praktijk te gaan brengen, verder te gaan met mijn leerproces en te starten met supervisie en leertherapie.
Deze opleiding heeft mij inzicht gegeven in welke rol ik als therapeut kan spelen, maar vooral ook in hoe ik ben als therapeut en hoe dit invloed heeft op de therapie. Het tweesporenmodel maakt het geheel gestructureerd, wat heel helpend is om niet te verzanden in de inhoud, maar goed te beseffen wat de invloed van de proceskant is op het geheel. De opleiding heeft mij echt gevormd.
Het verschil voor mij zit het erin dat ik eerder wel aansloot bij de cliënt, maar minder bij de hulpvraag. Door beter in te kunnen schatten welke benadering ik kies, kan ik naast dat ik aansluit bij de cliënt ook aansluiten bij de hulpvraag. Dat wetende helpt om de inhoud beter vorm te geven. Het geeft mij concrete handreikingen om naar iets toe te werken.
Niet eerder heb ik voor mijn gevoel zoveel kennis vergaard en een start kunnen maken met het toepassen van deze kennis. De thema’s die voorbij zijn gekomen spreken me aan en sluiten aan bij de context waarin ik werk. Ik heb dit jaar zoveel mogen leren, niet alleen aan theorie maar ook over mezelf in mijn gezin van herkomst en mezelf als therapeut. Het heeft nieuwe inzichten opgeleverd.
Met het werken met gezinnen speelt de systemische context altijd een rol. Het helpt om verder te kunnen kijken dan enkel de klacht (wat een valkuil kan zijn). Door veel breder te kijken en te letten op de inhoud- en proceskant geeft de inhoud van de hulp meer body.
Ik merk dat ik veel scherper ben op wat komt iemand halen, maar het lukt nog niet altijd om dilemma’s goed helder te krijgen. Soms ga ik nog te snel en moet ik meer vertragen. Ik heb in de cursus heel veel meer tools gekregen om mijn samenwerking te taxeren.
Ik geef de vervolgcursus een 9, omdat ik nog niet eerder zo uitgebreid (in opleidingen) heb stil gestaan bij de proceskant van ons werk. Het maakt dat ik mijn intuïtieve aanpak kan uitleggen aan anderen en zelfs kan beargumenteren welke acties het meeste effect kunnen hebben. Het tweesporenmodel werkt ordenend en helpt mij systematisch te analyseren.
Ik wil jullie bedanken voor de zeer inspirerende cursus, vooral in het vervolgdeel gingen er bij mij lampjes branden over eerdere vastgelopen trajecten. De hele cursus heeft mij aan het denken gezet, en met name over het proces. Ik zocht het eerder vooral in de kennisverbreding en verdieping op de Inhoudsaspecten, maar de Procesaspecten van een traject zijn minstens even interessant. Nogmaals, bedankt voor dit nieuwe perspectief op hulpverlening.
Het heeft mij geleerd om meer bewust te worden van de invloed van twee personen op elkaar. Het resultaat was dat ik mijzelf in veel gevallen minder verantwoordelijk heb gevoeld voor het positieve resultaat. Daarnaast veel meer bewustwording over wat er in de interactie dimensies gebeurt. Ik vind het mooi dat ik hier woorden aan kan geven en dat het theoretisch onderbouwd is. Ook heb ik geleerd veel kritischer te kijken naar de interactie met een gezin in het algemeen.
Veelgestelde vragen
Wat zijn de aanvullende kosten voor literatuur die niet in het cursusgeld zijn inbegrepen?
De kosten van de twee door de cursist aan te schaffen boeken bedragen ongeveer 100 euro bij de ST opleiding.
Hoeveel voorbereidingstijd is nodig?
De gemiddelde voorbereidingstijd voor een cursusdag (lezen, uitwerken van opdrachten, e.d.) ligt tussen de 5 tot 10 uur per twee weken.
Hoe weet ik of mijn vooropleiding voldoet aan de vooropleidingseisen van de NVRG?
Deze opleiding is bedoeld voor mensen met een vooropleiding op masterniveau. Op de website van de Nederlandse Vereniging voor Relatie- en Gezinstherapie kun je een verzoek indienen om je vooropleiding te laten toetsen.
Accreditaties
De opleiding is erkend door de NVRG (D23015) (212 punten) en geaccrediteerd als onderdeel van Nascholing Opleiding Systemische Relatie- en Gezinstherapie (331595-587701) bij het NIP, de NVO en het SKJ (inleiding_436516 (161 punten), vervolg_436539 (127 punten), specialistisch blok 1_436546 (126 punten), specialistisch blok 2_436548 (63,5 punten)). Daarnaast zijn het inleidend blok (436516) (40 punten) en het vervolgblok (436539) (40 punten) geaccrediteerd bij het NVvP .
Instromen uit andere systeemopleiding?
Heb je een andere systeemopleiding gevolgd, en ben je benieuwd of je in kan stromen? Overleg gerust met ons, dit hangt af van in hoeverre de aansluiting inhoudelijk gemaakt lijkt te kunnen worden. Omdat ISP & meer een geïntegreerde opleiding aanbiedt wordt in elk blok voortgeborduurd op de in de blokken daarvoor aangeboden kennis omtrent het Truijens Therapeutisch Interactie Model ©. Dat maakt dat instromen vanuit elders niet per definitie kan.