GezinsDiagnostisch Onderzoek (GDO)
Diagnostiek kent een belangrijke plek in de zorg. Het kan ook in het werken met gezinnen helpen! Doel is vaak patronen in kaart te brengen, maar ook nieuwe zienswijzen te creëren met het gezin om te werken aan waar ze last van hebben.
Inhoud Cursus
Hoe je een GDO vormgeeft en uitvoert, wordt bepaald door diverse contexten. De cursus is daarom zowel theoretisch als technisch van opzet. Vanuit theorie omtrent assessment, diagnostiek, taxatie, functie-analyse en indicatiestelling binnen behandelsettingen wordt geoefend met diagnostiek en de uitwerking daarvan voor in de dagelijkse praktijk. Een beslismodel wat betreft diagnostiek-keuze staat hierbij centraal. Hiernaast is er ruimte voor het doornemen en superviseren van het door deelnemers uitgevoerde GDO waarin we je eigen leerdoelen meenemen.
Investering en data
De cursus beslaat vijf dagen (in totaal 30 uur, verspreid over maximaal acht maanden). Voor de eerstvolgende cursus GDO hebben we nog geen data. Mocht je belangstelling hebben, horen we het graag van je (via het contactformulier) zodat we je de data kunnen laten weten zodra er een nieuwe cursus wordt gepland. De kosten van de cursus bedragen € 1400,-. Dit is inclusief een online leeromgeving die relevante literatuur over GDO bevat.
Wie & waar?
De cursus wordt verzorgd door Jos Truijens. Je kunt de cursus volgen in Oosterbeek of Wageningen en de incompany cursus op eigen locatie behoort eveneens tot de mogelijkheden. Wil je op de hoogte blijven van ons aanbod? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief onderaan de pagina. Neem voor een aanbod op maat contact op.
Reacties
De inhoud is goed te gebruiken, je leert kritisch denken over het GDO en dat is prettig.
Het “mantra” waarom een onderzoek en welke keuzes maak je, zal altijd blijven hangen.
Waardevol, veel achtergrond. Veel over de weg naar het GDO toe, dat vind ik ook belangrijk.
Veelgestelde vragen
Hoeveel voorbereidingstijd is nodig?
De gemiddelde voorbereidingstijd voor een cursusdag (lezen, uitwerken van opdrachten, e.d.) ligt tussen de 5 tot 10 uur per twee weken.
Kan ik deze cursus online volgen?
Op dit moment is het nog niet mogelijk om de cursus online te volgen.
Zijn er vooropleidingseisen?
Om deze cursus te kunnen volgen moet je de Theoretisch Technische Cursus van de NVRG ST opleiding afgerond hebben (dus de 212 verplichte uren opleiding). Omdat gebruik wordt gemaakt van het Truijens Interactie Model © is de cursus in principe ontworpen voor mensen die opleiding hebben gehad bij ISP & meer of het ISP. In overleg kunnen we kijken of je met een andere vooropleiding systeemtherapie deel kan nemen, afhankelijk van de inhoudelijke accenten die daar zijn gelegd.
Je kunt helaas niet deelnemen aan deze cursus met een STW registratie.
Accreditaties
De bijscholing is erkend door het NVRG (439144) (30 punten) en geaccrediteerd bij het NIP, de NVO en het SKJ (439144) (herregistratie 30 punten, opleiding behandeling 5 punten, opleiding diagnostiek 25 punten, opleiding extra literatuurstudie 3 punten)
Reacties
Erg leerzaam om te zien hoe iedereen met verschillende casuïstiek aan de slag is gegaan met het Tweesporenmodel en dan nu vooral gericht op de proceskant. Wat mij zelf blijft verbazen hoeveel informatie je van gezinnen hebt al aan de hand van een aantal gesprekken en hoe je met deze informatie al hypothesen en een werkwijze kan bepalen.
Ik ben erg blij dat ik heb besloten heb om deze opleiding te gaan volgen voor mezelf persoonlijk en als professional. Ik kijk er naar uit om het geleerde verder in de praktijk te gaan brengen, verder te gaan met mijn leerproces en te starten met supervisie en leertherapie.
Deze opleiding heeft mij inzicht gegeven in welke rol ik als therapeut kan spelen, maar vooral ook in hoe ik ben als therapeut en hoe dit invloed heeft op de therapie. Het tweesporenmodel maakt het geheel gestructureerd, wat heel helpend is om niet te verzanden in de inhoud, maar goed te beseffen wat de invloed van de proceskant is op het geheel. De opleiding heeft mij echt gevormd.
Het verschil voor mij zit het erin dat ik eerder wel aansloot bij de cliënt, maar minder bij de hulpvraag. Door beter in te kunnen schatten welke benadering ik kies, kan ik naast dat ik aansluit bij de cliënt ook aansluiten bij de hulpvraag. Dat wetende helpt om de inhoud beter vorm te geven. Het geeft mij concrete handreikingen om naar iets toe te werken.
Niet eerder heb ik voor mijn gevoel zoveel kennis vergaard en een start kunnen maken met het toepassen van deze kennis. De thema’s die voorbij zijn gekomen spreken me aan en sluiten aan bij de context waarin ik werk. Ik heb dit jaar zoveel mogen leren, niet alleen aan theorie maar ook over mezelf in mijn gezin van herkomst en mezelf als therapeut. Het heeft nieuwe inzichten opgeleverd.
Met het werken met gezinnen speelt de systemische context altijd een rol. Het helpt om verder te kunnen kijken dan enkel de klacht (wat een valkuil kan zijn). Door veel breder te kijken en te letten op de inhoud- en proceskant geeft de inhoud van de hulp meer body.
Ik merk dat ik veel scherper ben op wat komt iemand halen, maar het lukt nog niet altijd om dilemma’s goed helder te krijgen. Soms ga ik nog te snel en moet ik meer vertragen. Ik heb in de cursus heel veel meer tools gekregen om mijn samenwerking te taxeren.
Ik geef de vervolgcursus een 9, omdat ik nog niet eerder zo uitgebreid (in opleidingen) heb stil gestaan bij de proceskant van ons werk. Het maakt dat ik mijn intuïtieve aanpak kan uitleggen aan anderen en zelfs kan beargumenteren welke acties het meeste effect kunnen hebben. Het tweesporenmodel werkt ordenend en helpt mij systematisch te analyseren.
Ik wil jullie bedanken voor de zeer inspirerende cursus, vooral in het vervolgdeel gingen er bij mij lampjes branden over eerdere vastgelopen trajecten. De hele cursus heeft mij aan het denken gezet, en met name over het proces. Ik zocht het eerder vooral in de kennisverbreding en verdieping op de Inhoudsaspecten, maar de Procesaspecten van een traject zijn minstens even interessant. Nogmaals, bedankt voor dit nieuwe perspectief op hulpverlening.
Het heeft mij geleerd om meer bewust te worden van de invloed van twee personen op elkaar. Het resultaat was dat ik mijzelf in veel gevallen minder verantwoordelijk heb gevoeld voor het positieve resultaat. Daarnaast veel meer bewustwording over wat er in de interactie dimensies gebeurt. Ik vind het mooi dat ik hier woorden aan kan geven en dat het theoretisch onderbouwd is. Ook heb ik geleerd veel kritischer te kijken naar de interactie met een gezin in het algemeen.